Zoznam článkov od 1 do 20 (z 29) >>

"Jako lidská bytost se posouváte jedině tehdy, vymaníte-li se ze zóny osobního pohodlí."

(Percy Cerutty)

Rozhovory

Jano Banko: Galéria bystrického patriota

04.06.2016
Môže sa vôbec niekto nazývať lokálpatriotom, keď žil 30 rokov v Bystrici a 50 v Bavorsku? Myslím si, že to záleží práve na ňom – či si udržal  alebo stratil vnútorný vzťah k prostrediu, kde vyrástol a mal svojich kamarátov. Dovoľujem si predstaviť tu niekoľko pohľadov do môjho minulého života, a to z toho dôvodu, že ma Vetroplacháči požiadali, či by som kvôli pestrosti Magazínu nepísal nejaké príspevky. Boli tu teda publikované mnohé moje prechádzky do prírody, aj športového charakteru.   Privátnu biografiu pri písaní zásadne vynec...   Celý článok
Moja mama to dlho netajila, 23.3.37 som bol tu. Zbadali to všetci, lebo som vraj reval ako pavián. Stalo sa to v Radvanskom zámku, kde sme vtedy bývali. Medzi prsníkom a posratými plienkami som ťahal deň za dňom až tak ďaleko, kým sme sa neodsťahovali na terajšiu ulicu Terézie Vansovej, oproti jej domu. Nemala deti, tak sme smeli v jej záhrade doslova vyžrať všetko ovocie. Pomaly sa môj akčný rádius zväčšil až po mestský park, kde boli tenisové kurty a v zime aj hokejové ihrisko. Dosiahol som vek (vtedy bežala druhá svetová vojna), keď som začal chodiť ...   Celý článok
V jesennom rozhovore sme si predstavili na Vetroplachu nášho momentálne najlepšieho pretekára v skialpinizme Joža Hlavča. Zima sa začala neslávne, snehové podmienky sú veľmi nestabilné, ale množstvo skialpinistov je napriek tomu nažhavených plniť si svoje sny a ciele. Do tohto čakania na snehové podmienky prišla správa: Jožo Hlavčo si dal netradičný "tréning": 10x po sebe vyšliapal na Chopok. Počas 11 hodín a 55 minút nastúpal presne 10 000 výškových metrov. Že vám to nejako mozog nespracúva túto informáciu? Netrápte sa, nie je na vine, jed...   Celý článok
  Popradský horolezec Peter Hámor (51r.) je známy predovšetkým svojimi výstupmi v Himalájach. Vyliezol na 12 osemtisícoviek, pričom na Annapurne stál dva razy. Svoju púť po vysokých horách naštartoval už pred 30 rokmi výstupom na Pik Korženevskej. Okrem Himalájí je známy aj svojím projektom Seven Summits, keď ako prvý Slovák skompletizoval zbierku najvyšších vrcholov svetadielov. Na McKinley a na Aconcaguu vystúpil po tri razy. So svojou manželkou Marikou už dlhé roky organizuje festival horských filmov v Poprade.   O Petrovi sa objavujú v médiách pra...   Celý článok
Skialpinizmus bol kedysi slovenskou pýchou, zo zahraničia sa naši reprezentanti pravidelne vracali s pódiovými umiestneniami. Bohužiaľ tieto časy sú preč. Nielen o tomto probléme sme sa porozprávali pred nastávajúcou sezónou s našou súčasnou skialpovou jednotkou a zároveň úspešným bežcom do vrchu Jožom Hlavčom (30r.) -skús vlastnými slovami povedať taký stručný priebeh doterajšej športovej kariéry: Odmalička som veľkou mierou inklinoval k športu, doteraz si neviem predstaviť bežný deň bez aktívneho pohybu či tréningu. Po 10-ročnom syste...   Celý článok
Hovorí sa, že kto si dobre pamätá, žije dvakrát. Ďalší fakt je ten, že každý športovec má vo svojej kariére tri obdobia - keď sa na svoje vrcholné výkony pripravuje, keď ich dosahuje a keď z nich môže vyťažiť pri odovzdávaní skúseností. A pospomínať samozrejme. Veď to platí nielen v športe. Aj preto náš „zahraničný spravodajca“ Jano Banko zorganizoval na 11.augusta stretnutie pre tých, ktorí toho v športe veľa dokázali, ale zároveň si aj veľa pamätajú. Miesto zvolil strategicky významné - Baštu pri Pamätníku SNP. Aby sa dobre v tieni se...   Celý článok
Banská Bystrica bola niekedy pupočnou šnúrou zimných športov, ale aj vysokohorských turistov, ktorí boli organizovaní v KSTL. V tomto klube boli organizované všetky horské športy - aj horolezci. Neskoršie vznikol čisto horolezecký klub IAMES a tieto dva kluby sa logicky spojili v záujme ďalšej spolupráce. Aby si nikto nemýlil osoby (Šperkovci sú roztrúsení po Slovensku), teraz bude reč o Martinovi Šperkovi, rodenom bystričanovi, a nie o Petrovi Šperkovi, ktorý tragicky zahynul v Himalájach pri podlom prepade salafistov. Peter Šperka bol ale Martinov blízky ...   Celý článok
Ďalšia ultratrailová a diaľkoplazecká sezóna sa začala (prvá slovenská akcia - Kysucká stovka bola priamo na MDŽ). Toto odvetvie masochizmu je na Slovensku na vzostupe, isto nás znovu čaká posúvanie osobných hraníc a prepisovanie traťových a účastníckych rekordov... A kopa zážitkov, ktoré nebudú všetky pozitívne, ale hlavne nech sú intenzívne že? :-) Za každou možnosťou „organizovane sa zničiť“ na našich lesných, poľných aj iných chodníkoch je ale poriadna hromada nadšenia organizátorov týchto podujatí. Pritom dvoj- až trojdňový maratón ...   Celý článok
Stephanie Davis je americká horolezkyňa,  lezkyňa a basejumperka. Narodila s v Gruzínsku, žila v New Yorku a momentálne sa vyskytuje v oblasti Moab - v Utahu, Yosemite Valley a Californii. S lezením na skalkách začala až ako 18-ročná. Lezenie ju tak chytilo, že aj napriek zákazom svojich rodičov sa jej stalo vášňou. Odišla z univerzity, kde študovala právo a proti vôli rodičov sa presťahovala do Utahu, kde mala väčšie lezecké možnosti. Živila sa ako čašníčka a bývala vo svojom aute, len aby bola v kontakte so skalou a v prostredí, ktoré milovala. Moment...   Celý článok
Zimná sezóna sa blíži a aby sme navodili atmosféru pred novou skialpovou sezónou, vyspovedali sme asi najvýraznejšiu postavu extrémneho lyžovania na Slovensku v posledných rokoch – slovenského reprezentanta v horolezectve Mira Peťa (28r.).       Ako si sa dostal k lyžovaniu/lezeniu? Aké boli tvoje začiatky?   Už od malička ma rodičia brávali do hôr – v zime na lyže, v lete na turistiku, neskôr aj na skaly. Lyžovať sa som učil v Jasnej ešte niekedy v predškolskom veku a prvý strmší žľab (Meteorologický žľab z Chopku) som zlyžoval ako ...   Celý článok
Francúzsky freeridový lyžiar a v posledných rokoch aj úspešný tvorca filmov s tematikou horského lyžovania je v tejto oblasti veľmi známou postavičkou. Thibaud pochádza z prostredia, o ktorom by sa dalo povedať, že deti sa tu rodia s lyžami na nohách. A ako aj on hovorí – „To, že som sa dal na lyžovanie, bola úplná samozrejmosť.“ Lyžovanie však nebolo jeho hlavnou športovou disciplínou od začiatku. Dlhé roky sa venoval závodne plávaniu a bol aj v juniorskej reprezentácii. Prišlo však obdobie, keď sa musel rozhodnúť. A svoje rozhodnutie zatiaľ n...   Celý článok
Spoločné zážitky s Monique (1938) a Alexandrom Luczym (1939)   Alphonse (ročník 1922,farár, lyžiar, horolezec, ale hlavne neobyčajný človek) bol v mnohých smeroch ponímania medziľudských vzťahov avantgardista a myslím, že jeho bydlisko v horách a tá vzdialenosť od Vatikánu mu asi veľmi vyhovovali.   Každý deň stretávame v živote nových ľudí. Niektorí z nich nám ostanú ľahostajnými, iní sa stanú našimi priateľmi. Len málo z nich nám zanechá aj po smrti „posolstvo“, ktoré nás sprevádza počas celého nášho života. Jedným z takých...   Celý článok
Albert Eggler 1913, a jeho spoločné zážitky s Monique 1938 a Alexandrom Luczym 1939 Albert nam raz navrhol lyziarsky vylet na skromny kopec v bernskych Alpach. Pripomenul nam vsak, aby sme si vzali macky. Ja ako bezstarostny namysleny ignorant, som ich ale nechal doma. Monique urobila na moju radu to iste. Tam kde stary Albert potrebuje stupacie zeleza, mysleli sme si, tam vyjdeme my, mladi bez nich. Tentokrat sme sa velmi mylili, rychle som lutoval moje lahkomyslene rozhodnutie. Pocas zladovateleho traverzu nad skalnymi stenami sme skoro urobili do nohavic. Napriek tomu sme zivi...   Celý článok
OUTDOORFILMY.SK zaži dobrodružstvo v pohodlí domova... 14.apríla 2011 odštartoval projekt dvojice amatérskych cestovateľov a filmárov, ktorí sa rozhodli prísť s niečím nekonvenčným, novým a prevratným. Mladí cestovatelia sa rozhodli založiť internetový portál pre ľudí s podobnými záujmami a túžbami ako sú tie ich. Po 4mesiacoch trvajúcich prípravách sa im napokon podarilo oživiť to, na čom tak usilovne a precízne pracovali. „Potreba objavovať je od narodenia mojou neoddeliteľnou súčasťou. Keď som nemohol objavovať, chcel som sa aspoň pre...   Celý článok
           Keď som ho stretol prvý raz po chvíli mi padol pohľad na divné hodinky, čo mal na ruke. Až po zaostrení zraku som rozoznal čo to vlastne je – kompas. Obyčajný kompas namiesto hodiniek. Tento rozhovor bude o veciach, o ktorých sa v  bulvári nedočítate. Porozprávame sa s viacnásobným majstrom Slovenska a šiestym z Majstrovstiev Sveta v orientačných pretekoch na horských bicykloch.  Števo Šurgan bude hovoriť nielen o práci s mapou. Začneme od konca: V: "Števo, kde si a čo vlastne robíš v súčasnosti?" Momentálne som v...   Celý článok
Po rokoch strávených v Kanade sa Miki začal konečne vyskytovať trochu častejšie aj na Slovensku. Hlavným dôvodom bol kurz horských vodcov v Česku, základ úspešne absolvoval a v súčasnosti zbiera ako ašpirant potrebné skúsenosti a prax. Už túto zimu sa s ním budete môcť stretnúť aj na víkendových lavínových kurzoch v slovenských horách. Čo ho k tomu viedlo a o čom budú vlastne tieto kurzy sa nám pokúsi zodpovedať v tomto krátkom rozhovore:   - Čau Miki, chystáš sa organizovať lavínové kurzy, skús najprv niečo o tvojich priamy...   Celý článok
Bohuš Štofan je jeden z mála Tatrancov, ktorý sa popri extrémnych aktivitách venujú aj publikačnej činnosti. Pri príležitosti čoskorého vydania jeho knižky o horskom lyžovaní sme spolu urobili tento zaujímavý minirozhovor. Knižka, ktorá vyjde už čoskoro bude priekopmíckym činom, keď okrem iného zarchivuje históriu extrémneho lyžovania v Tatrách a najzaujímavejšie výkony Slovákov v zahraničí. Knižka výjde vo vydavateľstve I&B. www.ibtatry.sk , kde sa dozviete aj podrobnejšie informácie. Po malej knižke/sprievodcovi Extrémne lyžovanie si s...   Celý článok
Miki vyrástol v Novej Lesnej a tak do Tatier to nemal nikdy ďaleko. V slovenskej horskej komunite sa stal známy predovšetkým svojimi víťazstvami v prestížnej a náročnej Sherpa Rallye. Zúčastňoval sa však aj skialpinistických pretekov, horských behov a duatlonov. Popri tom začal liezť a stihol si odskočiť do Poľska na Salomon Trophy. Svojou priaťeľskou povahou si v slovenských horách získal množstvo kamarátov a známych. V poslednom čase však o ňom nebolo veľmi počuť, zo spomínaných podujatí sa vytratil. Dôvod je jednoduchý – Kanada. Mikiho nový domo...   Celý článok
Expedícia Svalbard 2008 V máji tohto roku pôsobila na Špicbergoch slovenská skialpinistická expedícia. Chalani sú už dávno doma. Našťastie všetci v poriadku a určite plný dojmov a zážitkov. Aby tie skúsenosti z pre nás exotickej arktickej divočiny nezostali len tak zapadnuté prachom vyspovedal som jedného z účastníkov Róberta Blaška. Čau Robčo, tak ako dlho ste tam vlastne boli? Odchádzali sme 2. mája a vrátili sme sa 26. mája. Ale vonku v samotnej divočine sme boli 17 dní. Skús načrtnúť ešte raz vaše ciele a čo z toho sa vám podarilo?...   Celý článok
Horská vodkyňa z Talianska patrí medzi najúspešnejšie výškové horolezkyne vôbec. V extrémne úprimnom rozhovore okrem iného hovorí: "Romano kráča stále vpredu." Nives Meroi (nar. 1961) začala ako 17 ročná s lezením. Dnes má na konte desať osemtisícoviek, čím je najúspešnejšou výškovou horolezkyňou vôbec. Spoločne so svojím mužom Romanom Bennetom, s ktorým spoločne podniká aj svoje expedície žije v severnom Taliansku (Fusine Laghi) na hranici so Slovinskom. Makalu ešte nebolo v zime nikdy zdolané, ty si to minulú zimu vo februári skúšala. Tá...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 29) >>
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2016  |  designed by MVM Trade s.r.o.